fredag den 12. september 2008

En masse unger er flyttet hjemmefra.

Der har været en del mennesker i stalden på det seneste. Det skyldes at kaninungerne er rundet de 8 uger og mange af dem er derfor blevet afsat til deres nye familier.
Susan fra Møllegården har også været forbi. Det var meningen at hun skulle videre til Sverige for at hente en kanin med hjem til hende, men den døde desværre. Susan satte en brun kappetegnet af, som skal videre til en af dem som også har købt kanin af mig og så satte hun også en helt brun af, som skal til Sverige sammen med den brune hun fra Ilse og Nougats kuld. Jeg ved endnu ikke hvornår de kommer til Sverige og jeg samtidig kan få min nye brune han hjem derovre fra.

Ilse bliver helt klart ikke klar til udstillingen i Mørkøv, hendes pels er hamrende grim efter hendes seneste kuld, så hun får lov at vente til Hvalsø udstillingen i november.
Hans og Pia er ved at være fældet færdig.

Endu en af kaninunger døde her som knapt 8 ugers. Og hvad gør man så når man har haft sådan et pat kanin dødsfald? - Man ringer selvfølgelig til Jørgen Larsen, som er både dyrlæge og kaninopdrætter. Jeg fortalte ham om symptomerne og om kaninernes generelle sundhedstilstand og vi kom frem til at jeg ikke skal gøre noget lige nu, men hvis der skulle være endnu en unge, der døde, skulle jeg obducere den og se om leveren var hullet, for så kunne det tyde på coccidie angreb. Der var dog ikke noget der tydede på det, da ingen af de angrebne dyr har haft diarré.
det er nu rart at man kan få hjælp af Jørgen, når man er i tvivl om hvad der er i vejen med kaninerne. Det var i øvrigt Jørgen jeg købte min første udstillingskanin af - nemlig Jumper, som har lagt navn til mit opdræt. Det er faktisk 10 år siden i år :-)

Ingen kommentarer: